جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
فهرست مطالب

آخرین مقالات

کاربرد شیشه رنگی در معماری

فهرست مطالب

دکوراسیون منزل شخصی کار آسانی نیست و یکی از راه های آن استفاده از الگوهای شیشه رنگی است. نور و رنگ جزو عناصر مهم در معماری و دکوراسیون است. در گذشته با ترکیب این دو عنصر فضای ویژه ای را در این صنعت به وجود آورده اند. پنجره های رنگی نوعی از هنرهای زیبا هستند که در آن ابتدا از نقاشی و تجسم استفاده می­‌ شد. در قدیم شیشه فقط برای افراد ثروتمند در دسترس بود و نقاشی های ساخته شده از شیشه رنگی به طور کلی هزینه های شگفت انگیزی دارد. امروزه تکنیک های بسیار پیچیده و گران قیمت توسعه نیافته است که این لذت را مقرون به صرفه می ­کند. تکنیک های مختلفی برای ایجاد چنین محصولاتی وجود دارد.

انواع شیشه رنگی در معماری

شیشه رنگی موزاییکی

آن ها از قطعات شیشه تشکیل شده اند و از این نظر متمایز می‌­شوند که در موزاییک، قطعات دارای شکل و اندازه یکسانی هستند و در حروف چینی، به اندازه دلخواه بریده می­ شوند و می­ توانند شکل های مختلفی داشته باشند و در قاب های فلزی ثابت شده است که از جنس های سرب، مس یا برنج هستند. یکی از انواع آن تصویر با کمک پارتیشن ها به دست می­ آید که این یکی از قدیمی ترین تکنیک ها است. در واقع مدرن تر پنجره های رنگی تیفانی هستند که در آن ها قطعات بر روی یک نوار مس جمع می­شوند، به همین دلیل جرم کمتری دارند.

برای اینکه اتاق با عناصر رنگی شیشه ای هماهنگ به نظر برسد، شکل و ابعاد محصول، موضوع تصویر و رنگ ها همه این ها مطابق شرایط انتخاب می­ شود. محصولات ساخته شده با استفاده از این تکنیک همیشه توجه را به خود جلب می­ کنند و این هنگام طراحی باید در نظر گرفته شود. اگر به عکس فضای داخلی، پنجره های رنگی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که رنگ ها و جزئیات در سایر مبلمان، دکوراسیون و لوازم جانبی تکرار می شود.

پنجره ها

اول از همه، پنجره های شیشه ای رنگی روی پنجره ها ظاهر شد. آن ها صدها سال پیش برای کاخ ها و کلیساها و مساجد ساخته شده بودند. صحنه های مذهبی در اطراف مهمترین قسمت های پنجره ها به تصویر کشیده شده بود. نقاشی هایی که از طریق آنها نور منتشر می­ شد زیبایی خاصی به محیط می­ بخشید.

پنجره های شیشه ای رنگی، که در فضای داخلی خانه ها، آپارتمان ها و ادارات استفاده می­ شوند، تنوع بالایی دارند. بیشتر اوقات، مناظر، گل ها، گیاهان، الگوهای هندسی روی آن ها کشیده شده می­ شود و آن ها تاثیر مشابهی را ایجاد می­ کنند. با این پنجره ها جلوه خاصی از نور به وجود می­آید که از طریق تصاویر شیشه رنگی در یک اتاق می­گذرد.

اگر پنجره ها رو به خیابان هستند و نمی­ خواهید افراد رهگذر به داخله خانه دید داشته باشند، لازم نیست از پرده استفاده کنید. شما می­ توانید یک پنجره شیشه ای رنگی را نصب کنید و دیگر از بیرون به داخل خانه شما افراد دید نخواهند داشت. رنگ آمیزی شیشه های داخلی حمام به شما امکان می دهد حریم خصوصی خود را حفظ کنید. مضرات استفاده از شیشه های تزئینی و رنگی در کل سطح شیشه، مقدار کافی نور است که از طریق این پنجره ها عبور می ­کند. اگر نورپردازی برای شما مهم است، قسمت مرکزی می­ تواند طبیعی باقی بماند و دکوراسیون را فقط می توانید در اطراف لبه ها در اطراف، فقط در قسمت بالا یا در طرفین قرار دهید و بسیار مناسب شما خواهد بود. هنگام انتخاب تصویر رنگ آمیزی روی پنجره، باید علاوه بر شفافیت، رنگ ها را نیز مشخص کنید. پنجره رنگ آمیزی عنصری از فضای داخلی و رنگ های موجود در آن باید مطابق با محیط داخلی یا با آن خنثی باشد.

همچنین لازم است به موضوع طرح توجه شود. به عنوان مثال، در آشپزخانه، میوه ها و سبزیجات مناسب خواهند بود، برای اتاق کودکان می ­توانید قطعه ای از کارتون ها یا شخصیت های افسانه ای را پیدا کنید و طرخ های موج دریا یا موجودات دریایی برای حمام مناسب است. در اتاق های عمومی، بهترین گزینه موضوعاتی مانند طبیعت، مناظر شهری یا الگوهای هندسی است.

ایده ها و تکنیک های مربوط به پنجره ها و شیشه های رنگی بسیار متفاوت استفاده می­ شود، اما الگوهای هندسی غالب وجود دارد که می­ توان بخشی از گیاهان و حیوانات را شامل گل، برگ، پروانه کرد.

شکل های هندسی شامل قسمت هایی از یک شکل است که روند ایجاد آن ها را ساده می ­کند. به همین دلیل، قیمت چنین محصولاتی بدون تکرار عناصر کمتر از یک تصویر است.

پارتیشن با شیشه رنگی ایده خوبی است. با کمک آن ها می ­توان دو مشکل را حل کرد. اول این است که نور طبیعی را وارد اتاق بدون پنجره کنید.

سقف

پنجره های رنگی در سقف، در بیشتر موارد، نوعی لامپ استفاده می­ شود، اما در سقف تعبیه شده اند. آن ها معمولا در سیستم های تعلیق و بیشتر اوقات در دیوارهای گچی قرار می­ گیرند. در آپارتمان ها، چنین محصولاتی به ندرت روشن می­ شوند. چیزی که وجود دارد این است که نور زیادی از خود منتشر نمی­ کنند. شیشه های رنگی و تزئینی نور کافی را وارد نمی­ کنند، بنابراین نیازمند وسایل روشنایی مجزا خواهید بود.

در این مورد، نور روز از طریق سقف وارد اتاق می­ شود. اما هزینه چنین دکوراسیونی بسیار زیاد خواهد بود. طراحی باید در برابر هجوم آب و هوا مقاوم باشد. یکی از راه حل ها استفاده از یک قاب فلزی قوی است. برای اطمینان، شیشه ضخیم در بالا نصب شده است، که مقاومت اصلی را انجام می ­دهد.

شیشه رنگی در ساختمان های قدیمی

در گذشته از پنجره های شیشه رنگی به جای شیشه های معمولی بیشتر مورد استفاده قرار می ­گرفت. همچنین بخشی از درب ها را شیشه های رنگی قرار می ­دادند تا با این کار زیبایی خاصی به آن بدهند. با این کار به افزایش روشنایی خانه کمک می ­کردند و با نورهای رنگی که به خانه تابیده می­ شد، خانه ها جلوه خاصی به خود می ­گرفتند. معماری های ساختمان های قدیمی که امروزه باقی مانده اند، نشان دهنده این هستند که علاقه زیادی به استفاده از شیشه های رنگی در منازل وجود داشته است. اما این هنر مختص به گذشته نیست و همچنان از آن در معماری های مدرن استفاده می­ شود.

همچنین بخوانید:

شیشه رنگی سنتی

کاربرد شیشه رنگی مات

 

امتیاز خود را به این صفحه از 1 تا 5 ثبت کنید

امتیاز خود را ثبت کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x